Vlaamse Regulator voor de Media, legt Eén de boete op voor het overmachtig in beeld brengen van een logo in ‘Thuis’. Het gaat over de aflevering waarin Julia haar bruidskleed gaat passen.
In de aflevering van ‘Thuis’ kiest personage Julia een trouwjurk bij ‘Dianna David’. Het merk komt gedurende 4 fragmenten aan bod. Tijdens de fragmenten komt het logo van de winkel 35 seconden prominent in beeld en ook meerdere malen zichtbaar op de achtergrond getoond. Zo laat het VRM weten.
Het VRM stelt dat de VRT en de ‘Dianna David’ een gesloten overeenkomst gesloten hadden waarbij de winkel ter beschikking gesteld zou worden in ruil voor het vermelden van het merk in de aftiteling en in beeld gebracht zou worden.
Het Mediadecreet laat productplaatsing toe onder bepaalde voorwaarden. In deze zaak was er overmatige aandacht voor het merk in kwestie.
Bij het bepalen van de sanctie hield het VRM rekening met het feidt dat de VRT al eerder een gelijkwaardige inbreuk pleegde in ‘Hotel M’.
Bron: http://www.tv-visie.be/nieuws/belgie/vrm-legt-een-boete-van-10000-euro-op_71683/