Vanaf dag 1 schreef Luc Vancampenhout (65) mee aan de scenario’s van Thuis. Na de door hem bedachte laatste scène, met de vermeende moord op Luc, nam hij afscheid van de populaire soap. ‘Ik kon me niet meer vinden in de sentimentaliteit en de geforceerde romantische verhaaltjes’, klinkt het.
‘Ik vond dat er de laatste tijd te veel aan mijn scenario’s gemorreld werd. Het moest allemaal braver en overdreven sentimenteel, wat soms tot onmogelijke situaties leidde’, vertelt Luc over zijn ontslag. ‘Neem nu Lynn die Tom valselijk beschuldigde van verkrachting. Er was bedacht dat ze zichzelf ook zou verwonden. Maar dat is uiteindelijk uit het scenario geschrapt omdat het te onkies zou zijn. Maar daardoor was er geen bewijs meer, geen grond voor een rechtszaak.’
‘Iets anders is de vervrouwelijking van de personages. Alle mannen zijn een zogenaamde ‘nieuwe man’. Ze koken stuk voor stuk, ineens ook Bram en Luc. Zelfs übermacho Frank neemt al eens de stofzuiger ter hand! Het is allemaal sociaal wenselijk gedrag, maar het past totaal niet bij de personages. Het moet allemaal feelgood zijn, hapklaar sentiment. Maar de eerste les wordt vergeten: gelukkige mensen hebben geen verhaal. Er is niets dramatisch aan stabiliteit.’
Ook de moraliserende toon was voor Luc een breekpunt.
‘Toen Frank ontdekte dat zijn zoon homo was, schreef ik een scène waarin het tot een zeer felle confrontatie tussen de twee kwam. Die is uiteindelijk zo goed als geschrapt. Zijn wereld stort ineen, maar hij mag zelfs niet vloeken, want dat is niet netjes. Het lijkt wel een dagelijkse les zedenleer op tv. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om netelige thema’s bespreekbaar te maken. Dat hebben we in het verleden overvloedig gedaan met homoseksualiteit, adoptie, alcoholisme of orgaandonatie.’
‘Mijn collega’s waren op de hoogte van mijn kritiek, en die is professioneel, niet persoonlijk. Er waren te veel meningsverschillen, die uiteindelijk tot een breuk hebben geleid’, zegt Luc nog.
Bron: storymagazine.be